Często wydaje nam się, że nasze dziecko jest niczym czysta, niezapisana karta lub glina, którą możemy dowolnie uformować. Popełniamy ogromny błąd, wierząc, że uczynimy z niego człowieka, którym my „zawsze chcieliśmy być”. Jednak dziecko rodzi się już z pewnym potencjałem, który odpowiednio rozwijany pozwoli mu opanować określone i jemu tylko właściwe umiejętności.
Chodzi mi o to, aby język giętki
powiedział wszystko, co pomyśli głowa.
(J. Słowacki, „Beniowski”)
Tempo i wymagania dzisiejszego świata zmuszają rodziców do bardzo wczesnego podjęcia decyzji o nauczaniu dzieci języków obcych. Małe dzieci uczą się znacznie szybciej niż starsi, co zachęca wielu dorosłych do jak najintensywniejszego wspomagania ich rozwoju intelektualnego (w tym również językowego). Badania pokazują jednak, że z nauką drugiego języka obcego warto poczekać.
Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Konfucjusz
Uczymy dla życia, nie dla szkoły
Edukacja przyrodnicza to budzenie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym! To także elementy wychowania zdrowotnego, zasady bezpieczeństwa i rozwój kompetencji społecznych… Ponadto treści z edukacji przyrodniczej przeplatają się z treściami innych edukacji – polonistycznej, matematycznej czy plastycznej. Wiele zajęć z edukacji przyrodniczej odbywa się w naturalnym środowisku. Metody specyficzne dla edukacji przyrodniczej to: obserwacja, doświadczenie, eksperyment. Wymagają one aktywności ucznia, dzięki czemu poznaje on treści i nabywa umiejętności związane z poznawaniem świata. I o to właśnie chodzi w edukacji przyrodniczej, i w edukacji w ogóle! – by pozwolić dzieciom odkrywać świat, ten fizyczny i ten społeczny!
Uczymy dla życia, nie dla szkoły…
Matematyka kojarzy się przede wszystkim z liczbami, liczeniem i zadaniami! Liczenie przydaje nam się na co dzień w różnych sytuacjach, i niewątpliwie rozwijaniu tej umiejętności należy poświęcić sporo czasu. Zwykle, dzieci zaczynają ćwiczyć liczenie dość wcześnie, zanim jeszcze trafią do szkoły, a nawet do przedszkola – podczas różnego rodzaju zabaw i codziennych czynności. Jednakże matematyka to nie tylko liczby i liczenie!
Lata spędzone w przedszkolu, zerówce i pierwszych klasach szkoły podstawowej uważa się za najważniejsze dla rozwoju umiejętności komunikacyjnych, w tym języka. W klasie pierwszej w zakresie edukacji polonistycznej koncentrujemy się przede wszystkim na rozwijaniu umiejętności czytania i pisania. Ich opanowanie to przełomowy moment – pozwalają one dziecku być coraz bardziej samodzielnym, umożliwiają dalszą karierę szkolną i funkcjonowanie we współczesnym świecie.