„Nie denerwuj się”, „nie złość się”, „czemu krzyczysz” – jak często te słowa padają z ust rodziców i opiekunów, dając dziecku przekaz, że złości nie należy ani przeżywać ani wyrażać. A przecież wszystkie odczuwane przez dziecko emocje mają znaczenie i są konieczne do przeżycia – tak samo jest i ze złością. Złość ochroni dziecko przed sytuacjami, które mogą stanowić zagrożenie dla realizacji jego potrzeb i pragnień, da energię, aby osiągnąć cel czy uchroni przed napastnikiem.
Wcześniej czy później większość rodziców mierzy się z dylematem dotyczącym posiadania w domu zwierzaka. Czasem ta kwestia zostaje przywołana przez samych rodziców, którzy zastanawiają się, czy nie byłoby to zasadne dla dobra dziecka, czasem same dzieci proszą, a niekiedy domagają się zwierzaka w domu. Taka myśl u dzieci pojawia się wówczas, gdy obserwują swoich rówieśników – szczęśliwych posiadaczy czworonożnego przyjaciela, a innym razem taka potrzeba pojawia się z powodu odczuwanej przez dziecko samotności i chęci kontaktu ze zwierzęciem jako substytutem bliskości z drugim człowiekiem.
Zabawa stanowi nieodłączną część życia człowieka. Zaczynamy poznawać świat, uczyć się go już jako niemowlęta. Celem zabawy powinno być przede wszystkim wspieranie rozwoju dziecka. To nie tylko umilanie i urozmaicanie czasu, ale uczenie dziecka funkcjonowania w społeczeństwie i tworzenia relacji z innymi ludźmi. Zabawa pozwala dziecku rozwijać się intelektualnie, emocjonalnie, estetycznie, ruchowo, jak również kształtuje je jako jednostkę.
Potrzeba prywatności jest ważnym krokiem, jaki dziecko stawia w kierunku własnej niezależności. To kamień milowy w budowaniu własnej tożsamości – poczuciu bycia osobą odrębną, ważną, wartościową, pełną indywidualnych, sobie tylko właściwych cech. Choć bardzo trudno jest nam, rodzicom, określić na ile swobody w decydowaniu o sobie należy dziecku pozwolić, podjęcie decyzji o zwiększaniu przestrzeni do prywatności jest konieczne dla prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka.
Na nas, rodzicach, spoczywa nie tyle troska o rozwój, ile obowiązek zachęcania dzieci do podejmowania wysiłku fizycznego – poprzez ruch na świeżym powietrzu, uczestnictwo w zabawach, grach sportowych czy spacerach. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno już wiedzieć, w jaki sposób prowadzić zdrowy tryb życia.
Od chwili, w której dzieci opanowują umiejętność porozumiewania się za pomocą języka mówionego, ich rozwój emocjonalny zyskuje zupełnie nowy wymiar. Z czasem młody człowiek staje się zdolny do refleksji, potrafi nazwać przeżywane przez siebie emocje, zdystansować się do nich czy je ocenić. Umiejętność rozmowy o własnych emocjach pomaga również dostrzec i zrozumieć uczucia przeżywane przez innych.